Podnikateľský plán študentskej spoločnosti Street,š.s.
Stredná odborná škola Nové Mesto nad Váhom
1. Zhrnutie
Študentská spoločnosť Street, š.s. pôsobí na Strednej odbornej škole v Novom Meste nad Váhom v rámci vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia /AE/, ktorý stredným školám poskytuje a garantuje nezisková organizácia Junior Achievement Slovensko, n.o. Cieľom tohto projektu je pomôcť študentom zorientovať sa v podmienkach trhovej ekonomiky a získať praktické skúsenosti a zručnosti v oblasti podnikania.
Študentská spoločnosť bude svoju ponuku výrobkov a služieb orientovať hlavne na trh rovesníkov - spolužiakov, a na najbližšie okolie školy /zamestnanci, rodičia atď./ Najdôležitejším kritériom úspešnosti - ako každej reálnej firmy - zostáva efektívnosť, t. j. dosiahnutie zisku.
Študentská spoločnosť Street, š.s. je v poradí už ôsmou študentskou spoločnosťou na Strednej odbornej škole v Novom Meste nad Váhom. Všetci zamestnanci spoločnosti veria, že počas svojho pôsobenia nadviažu na úspechy študentských spoločností z predchádzajúcich rokov a obohatia ponuku školského bufetu o kvalitné čerstvé pečivo od tradičných výrobcov z nášho regiónu.
2. Opis podniku, zamestnanci a mamažment
Študentská spoločnosť Street, š.s. má sídlo v prenajatých priestoroch Strednej odbornej školy na ul. Piešťanská 2262/80 v Novom Meste nad Váhom. Prevádzkové a výrobné priestory sa nachádzajú na ul. Weisseho 1 v Novom Meste nad Váhom. Študentská spoločnosť Street, š.s. je založená na dobu určitú, ukončí svoju činnosť najneskôr 15. mája 2012.
Založenie a fungovanie študentskej spoločnosti je plne v kompetencii Združenia študentov aplikovanej ekonómie pri SOŠ Nové Mesto nad Váhom, ktoré vzniklo na základe zmluvy o združení podľa Občianskeho zákonníka par. 829 a nasl. Zmluva bola riadne zaregistrovaná v Junior Achievement Slovensko a je prílohou tohto plánu.
Študenti už v tejto formálne fáze fungovania projektu začali s prípravou na podnikateľské aktivity /prieskum trhu/ a s prípravou ustanovujúceho valného zhromaždenia, keďže simulujú činnosť akciovej spoločnosti. Na ustanovujúcom valnom zhromaždení bolo zvolené 5-členné predstavenstvo, ktoré je zároveň vrcholovým manažmentom firmy.
Študentská spoločnosť má 18 zamestnancov. Zamestnancom prináleží za vykonanú prácu mzda a v závislosti od dosiahnutého zisku aj odmeny. Výška mzdových nákladov a odmien je uvedená vo finančnej časti podnikateľského plánu.
Manažment študentskej spoločnosti Street, š.s. tvoria:
Prezident Matej Straka
Viceprezident pre marketing Simona Súrovská
Viceprezidentka pre výrobu Dominika Pavlovičová
Viceprezidentka pre ľudské zdroje Martina Miklášová
Viceprezidentka pre financie Lucia Sochorová
Každý z viceprezidentov má svojho asistenta/asistentku. Rôznorodé činnosti študentskej spoločnosti si budú vyžadovať vysokú mieru zodpovednosti, iniciatívy a pracovného nasadenia nielen zo strany manažmentu, ale aj radových zamestnancov. Všetci si to plne uvedomujú a sú odhodlaní ciele splniť.
3. Opis produktu a výroby
Na základe výsledkov marketingového prieskumu a pri zohľadnení materiálnych a personálnych možností, sa študentská spoločnosť Street, š.s. rozhodla pre nasledovný predmet podnikania:
· výroba darčekových a dekoračných predmetov
· predaj slaného a sladkého pečiva a sladkostí
· výroba a predaj punču
Výroba darčekových a dekoračných predmetov
Zamestnanci študentskej spoločnosti Street, š.s. budú vyrábať darčekové a dekoračné predmety ako sú gélové, sypané a obyčajné sviečky, mydlá a mydielka, fľašky s ovocím, dekoračné misky, dekoratívne kvety a iné. Pred Vianocami, Veľkou Nocou a Valentínom bude sortiment prispôsobený uvedeným sviatkom. Výroba týchto predmetov sa bude realizovať počas vyučovania i prestávok.
Pri výrobe produktov budú použité nasledovné materiály:
Práškové sviečky
× voskový prášok, priesvitné nádoby, knôty
Gélové sviečky
× farebné gély, priesvitné nádoby, knôty, drobnosti z rôzneho materiálu( kamienky, mušličky, kúsky farebných sklíčok a iné)
Mydlá a mydielka
× priesvitné glycerínové mydlo, ovocie, esencie, farby, kyselina benzoová
Ozdobné misky
× akrylové farby, vzorkovaný papier, špeciálne lepidlo na dekupáž
Fľaška s ovocím
× prázdna fľaška z likéru, potravinárske farby, vynilové lepidlo,
Predaj slaného a sladkého pečiva
Študentská spoločnosť Street, š.s. bude predávať slané aj sladké pečivo, o ktoré bol pri marketingovom prieskume zatiaľ najväčší záujem. Študentská spoločnosť začala rokovať o dovoze so spoločnosťou Gevis, s.r.o., ktorá má sídlo v Čachticiach. Ostatný potravinársky sortiment, ako napr. sladkosti a nápoje budú nakupované podľa potreby priebežne v predajniach potravín v okolí školy.
Predaj spomínaného sortimentu sa uskutoční raz do týždňa cez veľkú prestávku vo vestibule pri zimnej záhrade.
Prípravné a výrobné činnosti budú zabezpečovať všetci zamestnanci študentskej spoločnosti pod vedením viceprezidenta pre výrobu Dominiky Pavlovičovej a jej asistentky Martiny Žákovičovej.
Výroba a predaj punču
Oddelenie výroby plánuje v období pred Vianocami predávať punč, ktorý sa bude ponúkať aj v stánku školy na Vianočných trhoch na námestí v Novom Meste nad Váhom.
4. Marketing
Táto časť podnikateľského plánu sa zameriava na nasledovné zložky marketingu:
Zákazník
Výrobok
Cena
Reklama
Konkurencia
ZÁKAZNÍK:
Zákazníkmi študentskej spoločnosti Street, š.s. budú najmä študenti školy vo veku od 15 do 19 rokov, pedagogický zbor a rodinní príslušníci. Zákazníkom budú teda predovšetkým mladí ľudia, ktorým je blízka ponuka rýchleho občerstvenia. Z pohľadu podnikania je podstatný zvyk mladých ľudí vynechávať zo svojho jedálnička najdôležitejší chod dňa, ktorým sú raňajky, preto im bude spoločnosť ponúkať občerstvenie vo forme čerstvého pečiva na desiatu . Predaj tovaru bude realizovaný v malých množstvách, tieto budú priebežne prispôsobované neustále sa meniacim požiadavkám zo strany zákazníkov.
VÝROBKY:
Študentská spoločnosť Street, š.s. chce nadviazať na úspech predchádzajúcich študentských spoločností a zamerať sa na predaj overených a dlhoročne obľúbených výrobkov a služieb. Zamestnanci spoločnosti vedia, čo ich zákazníci potrebujú a očakávajú. Prepracovanými marketingovými metódami a kvalitou výrobkov chcú prispieť k ich maximálnej spokojnosti. Spoločnosť Street, š.s. podriadila svoju činnosť výrobkovej stratégii. Bude vyrábať a ponúkať nielen tie produkty, o ktoré už zákazníci prejavili záujem, ale plánuje predstaviť aj niekoľko nových výrobkov.
Sortiment výrobkov:
ü Gélové a sypané sviečky
ü Voňavé mydlá
ü Dekoračné misky
ü Fľašky s ovocím
ü Adventné vence
ü Vianočné ozdoby
ü Vianočný punč
ü Pekárenské výrobky (široký sortiment slaného a sladkého pečiva)
ü Iné príležitostné darčekové predmety (prispôsobené sezóne a príležitostiam )
Cena
Cenová politika bude vychádzať z výrobných nákladov a z cien konkurencie, samozrejme s cieľom dosiahnutia zisku.
REKLAMA
Študentská spoločnosť využije na účel reklamy predovšetkým reklamné plagáty umiestnené v najfrekventovanejších priestoroch školy, ktorými denne prejde niekoľko stoviek študentov. Študentom sa bude prihovárať aj prostredníctvom školského rozhlasu, ktorý vysiela oznamy počas vyučovacích hodín, takže si oznam vypočuje každý.
Informácie o podujatiach a výrobkoch budú rozširované taktiež formou letákov a prospektov. V týchto dňoch sa začína s tvorbou vlastnej webovej stránky, za jej vytvorenie a aktualizáciu je zodpovedný Oliver Pekník a Matej Šustek. Zamestnanci spoločnosti nezabúdajú na osobný kontakt so zákazníkom a úsek marketingu plánuje vykonať rozsiahly prieskum trhu formou dotazníkov, ktoré budú distribuované medzi študentov.
Podpora predaja bude posilňovaná taktiež rôznymi motiváciami a súťažami, výhercovia súťaží budú mať možnosť získať vecné ceny.
KONKURENCIA, VÝHODY A NEVÝHODY
Najväčšou konkurenciou študentskej spoločnosti Street, š.s. je školský bufet a obchody s darčekovými a dekoračnými výrobkami.
Výhody spoločnosti Street, š.s. : nižšie ceny, bližšie k zákazníkovi, schopnosť pružnejšie reagovať na zmenu jeho požiadaviek.
Nevýhody spoločnosti Street, š.s. : užší sortiment, obmedzenia v predajnej dobe ( predaj len raz v týždni ), obmedzené finančné zdroje.
Oddelenie marketingu má špičkový kreatívny tím s dlhoročnými skúsenosťami v oblasti práce so zákazníkom. Na čele marketingového tímu je Simona Súrovská . Jej asistentom je Marko Mozolák.
PLÁN PREDAJA:
Položka Plánované tržby v € |
|
Gélové a sypané sviečky 70,00 Voňavé mydlá 40,00 Dekoračné misky 25,00 Fľašky s ovocím 25,00 Adventné vence 60,00 Vianočné ozdoby 15,00 Vianočný punč 35,00 Pekárenské výrobky a iné sladkosti 1150,00 Iné príležitostné darčekové predmety 10,00 TRŽBY SPOLU 1395,00 |
5. Finančná časť
Finančné zdroje
Študentská spoločnosť Street, š.s. získala základný kapitál pre svoje podnikanie predajom 100 kusov akcií v nominálnej hodnote 2,- € / kus. Celková hodnota takto získaného kapitálu predstavuje sumu 200,- €. Študentská spoločnosť Street, š.s. plánuje využiť uvedené zdroje v súlade s nasledovným finančným plánom:
Finančný plán
Plánované náklady
Položka |
Suma v € |
Nákup materiálu Nákup tovaru
|
50,00 820,00 |
Mzdy celkom z toho: základné mzdy zamestnancov Mzdy manažmentu Odmeny a prémie |
260,00
190,00 40,00 30,00
|
Ostatné prevádzkové náklady z toho: Poplatky JA SR Bratislava Nákup kancelárskych potrieb Výdavky na reklamu Ostatné náklady |
105,00
25,00 10,00 10,00 60,00 |
Spolu |
1235,00 |
Plánované výnosy
Položka |
Suma v € |
Tržby z predaja tovaru |
1150,00 |
Ostatné tržby |
245,00 |
Spolu |
1395,00 |
Plánovaný zisk: 160,00€
Výnosy – náklady = zisk pred zdanením
Plánované rozdelenie zisku
Položka |
Suma v € |
Daň z príjmov 19% |
30,00 |
Dividendy akcionárov (1,10€/ks) |
110,00 |
Ostatné použitie (likvidácia spoločnosti, podiely zamestnancov) |
20,00 |
Prílohy
1. Zmluva o združení študentov aplikovanej ekonómie pri SOŠ v Novom Meste nad Váhom 2. Stanovy Street, š.s. - schválené na ustanovujúcom valnom zhromaždení dňa 9. 11. 2011